Fishtank Blog

Vägen till effektiv visuell storytelling

De flesta företag och organisationer använder sig av visuell kommunikation på ett eller annat sätt. Visuell storytelling inkluderar allt från foton och informationsgrafik till film, och är ett effektivt sätt att berätta en historia på för att skapa ett större engagemang hos publiken på ett personligt plan. Väljer man att arbeta med film blir resultatet sannolikt bättre om man tar hjälp av professionella filmskapare. Letar du till exempel efter en produktionsbyrå i Stockholm finns flera alternativ att välja mellan.

När du använder dig av visuell marknadsföring krävs en god balans mellan flera faktorer för att budskapet ska nå fram till mottagaren på rätt sätt. Det visuella måste exempelvis samspela med innehållet för att skapa intresse och hålla kvar betraktarens blick. Följande viktiga faktorer bör man också ta hänsyn till för att skapa effektiv visuell storytelling:

Budskap

Att arbeta med bra bilder kan hjälpa till att skapa ett starkt visuellt innehåll. Men hur väl filmad och redigerad en film än är faller den platt om mottagaren missar själva budskapet. Om budskapet är tydligt och kommuniceras på ett originellt sätt som tilltalar målgruppen är chansen större att filmen får genomslag och exempelvis delas på sociala medier.

Call to action

Att införa någon typ av ”call to action” är idag en populär marknadsföringsteknik. Detta innebär att man uppmanar mottagaren att faktiskt göra något innan, medan eller efter att man tagit del av filmen. Det visuella innehållet bör alltså uppmana den som tittar att följa upp filmen på något sätt. Call to action kan innebära allt från att gilla och sprida innehållet i sociala medier till att prenumerera på ett nyhetsbrev, besöka företagets eller organisationens hemsida eller rentav köpa något.

Interaktivitet

Interaktiv visuell storytelling har varit en av de mest populära strategierna för stora varumärken på senaste tiden. För att skapa ett innehåll som får den tilltänkta mottagaren att interagera krävs ett samspel mellan olika element. Ett bra exempel på en interaktiv video är sångerskan Taylor Swifts musikvideo för låten Blank Space. Här tar man med åskådaren på en resa fullspäckad med historier, olika karaktärer och föremål. Videon innehåller dessutom flera subtila interaktiva element.

Det här är alltså bara några av de faktorer som du bör tänka igenom om du arbetar med visuell storytelling. Ett av de svenska produktionsbolag du kan vända dig till för att få hjälp med din film är Fishtank. De har stor erfarenhet av att skapa både reklam- och informationsfilm.

“Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos Fishtank”